Kompetensutveckling hela arbetslivet

Summera det ni ska göra

Reflektera tillsammans och bli mer konkreta i vad ni ska göra. I nästa steg finns förslag om ni vill jobba vidare med den här friskfaktorn.

Glasögon

Vet ni hur medarbetare ser på det här? Fråga och lyssna in!

Vad kan ni göra som underlättar för arbetsgruppen att bli mer delaktig? Behövs mer kunskap, motivation eller andra möjligheter?

Vi ger möjlighet till lärande och kompetensutveckling i det dagliga arbetet

  • Prata om hur ni ser på lärande, varför det är viktigt och vilka möjligheter till lärande som finns i det dagliga arbetet.
  • Avsätt tid på möten för medarbetare (inom och utanför arbetsgruppen) att dela med sig av kunskap de har inom ett ämne.
  • Anordna interna utbildningar, workshops och seminarium för att dela kunskap och utveckla färdigheter.
  • Checka ut möten genom att ställa frågor om vad vi lärt oss under eller av mötet.
  • Inför lärpar eller lärgrupper som delar med sig av vad de lärt sig under arbetspasset/veckan.

Välj ut och konkretisera vad ni ska göra.

Vad hoppas ni ska hända?

Vad behöver ni för att börja göra det här?

Vi har strategier för hur medarbetare ska kunna utvecklas inom organisationen.

  • Uppmuntra medarbetare att skugga varandra, byta roller eller rotera mellan avdelningar för att utveckla sin kompetens.
  • Ta fram personliga utvecklingsplaner utifrån vad medarbetarna är intresserade av att lära sig mer om kopplat till verksamhetens behov.
  • Skapa ett mentorskapsprogram där erfarna medarbetare stöttar och coachar yngre eller mindre erfarna kollegor.
  • Prata om vad ni kan göra för att lära er ännu mer av varandra!
  • Berätta om olika möjligheter som finns för att kompetensutveckla sig och uppmuntra medarbetare att ta initiativ till att lära sig mer.

Välj ut och konkretisera vad ni ska göra.

Vad hoppas ni ska hända?

Vad behöver ni för att börja göra det här?

Det finns rutiner för att föra vidare kunskap som fås genom externa utbildningar, konferenser och nätverk

  • Alla som deltar i extern kompetensutveckling får i uppgift att berätta vad de har lärt sig och vad de har börjat göra annorlunda i sitt arbete utifrån det.
  • Alla som deltar i extern kompetensutveckling ska diskutera med chef och skyddsombud hur verksamheten kan utvecklas utifrån vad de har lärt sig.
  • Om möjligt - se till att medarbetaren har arbetsuppgifter där de kan praktisera det de lärt sig.
  • Se över om arbetsuppgifter kan utvecklas eller anpassas efter att någon har utvecklat sin kompetens.

Välj ut och konkretisera vad ni ska göra.

Vad hoppas ni ska hända?

Vad behöver ni för att börja göra det här?

Vi är bra på att prova nya sätt att arbeta och utvärdera hur det fungerar.

  • Inför en utvärderingsansvarig som tillsammans med chef och skyddsombud utvärderar nya arbetssätt efter utsatt tid.
  • Bestäm en tidpunkt för när nya arbetssätt ska utvärderas i samband med att arbetssätten införs.
  • Inför rutiner som hjälper medarbetare att reflektera över lärdomar i vardagen, t.ex. utcheckningar.
  • Be nyanställda att dela med sig av sina reflektioner om hur arbetet utförs och fungerar.
  • Vi lär oss av både lyckade och mindre lyckade försök.

Välj ut och konkretisera vad ni ska göra.

Vad hoppas ni ska hända?

Vad behöver ni för att börja göra det här?

Vi omvärldsbevakar, nätverkar och samarbetar över gränser.

Välj ut och konkretisera vad ni ska göra.

Vad hoppas ni ska hända?

Vad behöver ni för att börja göra det här?

Vi lär oss av de misstag vi gör.

  • Ha en punkt på dagordningen då ni diskuterar tillbud som kommit upp sedan sist och fråga vad vi kan lära oss av det.
  • Chef och skyddsombud delar med sig av misstag de gjort och berättar vad de lärt sig av det.
  • Be medarbetare att dela med sig av misstag och lärdomar de gjort.

Välj ut och konkretisera vad ni ska göra.

Vad hoppas ni ska hända?

Vad behöver ni för att börja göra det här?

Är det något vi behöver sluta göra?

Är det något vi själva inte kan påverka?

Bestäm datum för uppföljning

Kom ihåg att följa upp det ni har bestämt!

Nästa steg